La présence du 11 septembre est-elle générique ou particularisée ?:
Elle est générique. Cependant, le texte focalise davantage sur la spectature des gens rivés devant leur écran plutôt que sur les évènements eux-mêmes.
« Something that's obvious but important to keep in mind re Bloomington and the Horror is that reality — any felt sense of a larger world — is mainly televisual. » (p. 153)
Les événements sont-ils présentés de façon explicite?:
Les évènements sont présentés de façon assez explicite, mais pas dans leur ensemble. Wallace insiste surtout sur les falling men.
« I remember when I came in everybody was staring transfixed at one of the very few pieces of video CBS never reran, which was a distant wide-angle show of the North Tower and its top floors' exposed steel lattice in flames, and of dots detaching from the building and moving through smoke down the screen, which then a sudden jerky tightening of the shot revealed to be actual people in coats and ties and skirts with their shoes falling off as they fell, some hanging onto ledges or girders and then letting go, upside-down or wriggling as they fell and one couple almost seeming (unverifiable) to be hugging each other as they fell those several stories and shrank back to dots as the camera then all of a sudden pulled back to the long view — I have no idea how long the clip took — after which Dan Rather's mouth seemed to move for a second before any sound emerged, and everyone in the room sat back and looked at one another with expressions that seemed somehow both childlike and terribly old. I think one or two people made some sort of sound. I'm not sure what else to say. It seems grotesque to talk about being traumatized by a piece of video when the people in the video were dying. Something about the shoes also falling made it worse. I think the older ladies took it better than I did. Then the hideous beauty of the rerun clip of the second plane hitting the tower, the blue and silver and black and spectacular orange of it, as more little moving dots fell. » (p. 136)
Quels sont les liens entre les événements et les principaux protagonistes du récit (narrateur, personnage principal, etc.)?:
Les différents protagonistes appartiennent tous à la même congréation religieuse et vivent à Bloomington, en Illinois. Le texte insiste sur les forts liens qui unissent les membres de la communauté. En fait, il semble suggérer que les habitants de Bloomington se situe en dehors du temps historique: ceux-ci n'appartiennent pas complètement à la réalité qui est en train de s'écrouler à New York. Par exemple, après un temps indéterminé de visionnement des images en boucles, Wallace remarque qu'un voisin a commencé à tondre son gazon. Le texte souligne ainsi cette vérité simple, mais pourtant terrible : même après le 11 septembre 2001, la vie suit son cours.